10 tips om te leren mediteren voor beginners - Life Coach Bettine Kegels
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 april 2018 

10 tips om te leren mediteren voor beginners.

Wat is meditatie?

De laatste tijd wordt er veel meer aandacht gegeven aan mindfulness en meditatie. Maar vraag jij je soms ook af wat dit net is? Of waar het juist goed voor is? Waarom lijken zoveel mensen het zo belangrijk te vinden?

Meditatie is voor de geest zoals fitness is voor je lichaam.

Door te mediteren raak je bewust van alle gedachten in je hoofd en zorg je ervoor dat je je aandacht weer terugbrengt naar het nu.

Het idee is dat je niet langer met je gedachten gaat vechten maar dat je je eigen manier van denken gaat begrijpen.

Wat zijn de voordelen van meditatie?

Door je op het nu te richten zal je minder piekeren en minder last hebben van angsten, spanningen en stress. Mediteren bevordert bovendien je concentratievermogen.

Als je geregeld of voor lange tijd met stress te kampen hebt, dan creëer je blokkades in je lichaam. Denk bijvoorbeeld maar aan de nek- of rugklachten die vaak voorkomen bij mensen onder stress.

Omdat meditatie je geest herstelt en de stress doet afnemen, zullen ook de blokkades in je lichaam verdwijnen.

10 tips om te leren mediteren

Zoals je kan lezen heeft mediteren alleen maar voordelen.

Ben je overtuigd maar weet je niet goed hoe aan meditatie te beginnen?

Geen angst, hieronder geef ik je 10 tips waarmee je van start kan gaan.

1.Bepaal een vast tijdstip op de dag en zorg ervoor dat niemand je kan storen. Zet ook je gsm op stil. Het beste moment om te mediteren is ’s ochtends of vlak voor een maaltijd.

2 Zorg dat je op een aangename plaats mediteert zodat je je op je gemak voelt.

3 Laat de dingen die je dwars zitten achter. Schrijf ze bijvoorbeeld op en leg ze ver weg van de plaats waar je mediteert. Als je wat gevorderd bent in het mediteren kan je hier ook een mentaal lijstje van maken.

4 Trage rek- en strekoefeningen kunnen je helpen om in een meditatieve stemming te komen. Doe eventueel yoga.

5 Je zal mediteren misschien automatisch associëren met de lotushouding. Deze is echter geen vereiste. Je kan ook op een stoel zitten of op de grond liggen. Gebruik echter niet je bed. De kans is groot dat je dan in slaap valt.

6 Richt je aandacht op je ademhaling. Je buik wordt bol als je inademt en plat als je uitademt. Neem na iedere uitademing een kleine pauze.

7 Ontspan je lichaam. Ga in gedachten van je voeten naar je kuiten en zo je hele lichaam af. Laat alles ontspannen.

8 Beeld je in dat al je stress je lichaam verlaat. Misschien verdwijnt het wel iedere keer dat je uitademt, of misschien stroomt het langs je ruggengraat de grond in. Voel hoe dit je lichaam beïnvloed.

9 Tel je ademhaling een tijdje om een vast patroon op te bouwen. Heb je dit even gedaan, stop dan met tellen maar blijf met je aandacht bij de ademhaling.

10 Sta objectief ten opzichte van je gedachten. Ongetwijfeld zullen er gedachten de kop op steken. Observeer ze en laat ze passeren.

Tot slot

Je kan je hersenen trainen om zich meer op het nu te richten door te mediteren. Je zal zo minder stress ervaren en je gelukkiger gaan voelen.

Hopelijk kunnen mijn tips je verder helpen met het oefenen van je meditatie. Heb je nog vragen of wil je je ervaringen delen, aarzel dan niet om mij te contacteren.

BE HAPPY

Heel veel succes en onthoud dat ik klaar sta om je te helpen!

Liefs, Bettina

Wanneer je dit artikel nuttig en kostbaar vindt wil je deze dan delen zodat we andere mensen ook kunnen helpen.

Geef  hieronder je reactie of stel je vraag.

Download GRATIS E-BOOK 

“Stressvrij door het leven”

Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Reactie plaatsen

Cookie erbij?