De impact van je leven op je stress
arrow_drop_up arrow_drop_down
25 mei 2019 
in Stress

De impact van je leven op je stress

Nee, dat hoeft niet andersom te zijn. Het start altijd ergens mee…

Stress is een heel natuurlijke reactie, het wordt geleid door onze instincten, de vlucht- of vechtreactie, en aangedreven door onze hormonen.

Het is dus goed, het helpt ons om te overleven.

Althans, dat deed het.

Tegenwoordig hebben we het hier in onze Westerse wereld behoorlijk comfortabel.

Vechten of vluchten is niet echt nodig in onze dagelijkse bezigheden.

De wetenschap, de industrie en onze sociale maatschappij hebben ons leven veel veiliger gemaakt.

Onze manier van leven mag dan wel volledig veranderd zijn ten opzichte van 10.000 jaar geleden, toen we nog in dierenvellen ronddwaalden, onze natuurlijke lichaamsreacties, die zijn nog net hetzelfde.

De gevaarlijke dieren waarvoor we moesten vluchten, die hebben we in de zoo gezet. En struikrovers, Vikingen en plunderaars, die zijn ook niet echt meer wat ze geweest zijn. En toch maakt ons lichaam meer dan vroeger stresshormonen aan.

Waarom? Gewoon, omdat we ons dat zelf aandoen. Met de modernisering is ook de druk op onze prestaties toegenomen. We moeten een supergemotiveerde, betrokken en speelse ouder zijn, ook graag een volle werkweek presteren (en liefst nog meer dan dat), een lekker uitgebreid sociaal netwerk onderhouden, nu ook op de smartphone, altijd van alles op de hoogte zijn en zeker overal op tijd komen.

Eens rustig in ons dierenvel voor onze grot zitten en ons verbazen over de sterren is er niet meer bij. Al van in onze kindertijd wordt het ons duidelijk gemaakt: stilzitten brengt niets op. En dus tuimelen we van de ene drukte in de andere.

Geen wonder dus dat ons stressniveau zo hoog ligt. Ons lichaam is niet gemaakt om constant onze stresshormonen te blijven verwerken.

Deze zijn zeer nuttig in bepaalde, kortstondige situaties, maar niet zo’n tien keer per dag: omdat je de boekentassen nog moet maken tijdens het ontbijt; omdat de wagen voor jou niet opschiet en je niet te laat mag komen; omdat je gisteren vergat brood te halen, waardoor je snel nog de winkel in moet; omdat er weer iemand domme opmerkingen maakte op je facebookbericht; omdat je baas een nieuwe stapel documenten op je bureau legde, terwijl je de vorige nog niet kon wegwerken; omdat hij dan ook nog eens wil vergaderen; omdat het rapport voor deze vergadering nog net niet klaar is; omdat je straks dan ook nog iets moet verzinnen om te eten; omdat de oudste naar de sportclub moet en de jongste naar de dansles; omdat je intussen het plaatje al wel snapt, zeker.

En weet je wat dan ook nog zo “leuk” is aan veel stress?

Het brengt allemaal van die kwaaltjes met zich mee. Hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid, slapeloosheid, … En daar maken we ons dan ook nog eens druk om, met als gevolg: nog meer stress. Wat er dus oorspronkelijk voor zorgde dat we het konden overleven, zorgt er tegenwoordig voor dat we soms nog amper leven.

Vergeet de uitdrukking “Rust Roest”. Rust ontstresst. Het is niet meer dan dat. Ons lichaam en onze geest hebben pauzes nodig om al die hormonale uitbarstingen en drukte te kunnen verwerken.

Dus als je jouw stress onder controle wil krijgen, dan moet je de momenten onder controle krijgen die je stress uitlokken. En dat heb je eigenlijk gewoon zelf in de hand. Aan jou dus de keuze: stress jij om te leven of leef jij om te stressen?

Oké, nu denk je misschien dat dat toch niet zo gemakkelijk is, dat er veel van jou verwacht wordt en dat dat zelf in handen hebben toch wel allemaal makkelijk praten is. Ik heb dan ook niet gezegd dat iedereen zomaar eventjes kan veranderen en hup: bye bye stress.

Nee, de keuze of jij wil leven zonder stress, die is aan jou.

En eens jij die beslissing gemaakt hebt, dan kan je eraan beginnen. En pas op, “Ik zou ook wel graag wat minder stress hebben.” is geen beslissing! Dat is gewoon iets wat je zegt, een beetje comfort voor je geest en daarna draaf je weer verder op je alledaagse rollercoaster.

Als je beslist om stressvrij (of alvast met veel minder stress) te gaan leven, dan zal je dat ten volle moeten toelaten. Dan zal je bepaalde dingen in je leven moeten aanpassen waardoor je die stressreacties niet meer krijgt. En neen, daarvoor hoef je jouw leven zelfs niet drastisch om te gooien. Je kan nog steeds kinderen opvoeden, gaan werken, winkelen en op stap gaan met je vrienden.

Je gaat het gewoon net even anders aanpakken.

Ik heb er een training rond gemaakt die jou in zes weken, binnen zes levensgebieden, leert omgaan met jouw stress-triggers. Toen ik zelf stressvol ongelukkig was, heb ik dit met succes toegepast in mijn leven. Het heeft mij geweldige inzichten gegeven, waardoor ik weer aan het werk kon en mij eindelijk gelukkig kon voelen.

Jij kan er dus zelf voor zorgen dat jouw leven niet langer continu jouw stress activeert en ik wil je daar graag bij helpen.

Als je jou hieronder inschrijft, dan ontvang je niet enkel mijn e-book “Stressvrij door het leven gaan” volledig gratis, maar dan krijg je daarbij ook nog eens een exclusief aanbod om je voor de online training “De weg naar een stressvrij leven in 6 stappen” aan een supervoordelige prijs in te schrijven.

En no stress: het boek krijg je sowieso, de inschrijving voor de training is niet verplicht.

Het is jouw leven, het is jouw keuze.

 

Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Reactie plaatsen

Cookie erbij?