15 tips om Mindful te eten.
arrow_drop_up arrow_drop_down
19 maart 2018 

15 tips om Mindful te eten.

Wat is Mindful eten?

Denk je aan het einde van je maaltijd ook wel eens ‘Is alles al op?’.

Of ben je je nauwelijks bewust van wat je aan het eten bent?

Vraag jij je soms af wat je gisterenavond gegeten hebt?

Komen deze vragen je bekend voor?

Je kan dit verhelpen door mindful te eten. Mindful eten wil zeggen dat je je volledig met je maaltijd bezig houdt.

Door onze snelle levensstijl vergeten we soms stil te staan bij het eten dat we opeten. We steken snel iets binnen, of kijken tv en checken het internet tijdens de maaltijd.

Hierdoor merk je niet wanneer je vol zit, verliest het eten zijn smaak en geniet je niet van de maaltijd.

Voordelen van mindful te eten

Nu denk je misschien ‘Allemaal goed en wel, maar brengt mindful eten echt voordelen met zich mee?” Jazeker! Hieronder som ik voor jou even de belangrijkste op:

  • Mindful eten verbetert je zintuigen.
  • Het klinkt misschien vreemd, maar door mindful te eten scherp je je zintuigen aan en ga je je bewustzijn verruimen. Door gefocust te eten creëer je ook rust in je hoofd.
  • Je leert weer genieten van smaak
  • Als je al je gedachten in je eten legt, dan ga je je ook bewuster worden van alle aspecten van het eten. Je verbetert je relatie met eten – wat eveneens emotie-eten vermindert – en je eten zal heel wat heerlijker smaken.
  • Kleine porties geven een verzadigd gevoel
  • Door in kleine porties te eten – bv. van een ontbijtbord eten i.p.v. een dinerbord, of met een dessertlepel in plaats van een soeplepel –  doe je langer over je maaltijd. Dit voorkomt dat je je gaat overeten en geeft je lichaam de tijd om zich te realiseren dat het verzadigd is.

15 tips om mindful te eten

 

Zoals je kan lezen is mindful eten een must voor een goede relatie met voeding.

Hieronder enkele tips waarmee je mindful eten kan toepassen in je dagdagelijks leven:

  1.  Eet in kleine porties. Dit nodigt vanzelf uit om meer van je eten te genieten.
  2. Sta stil bij alle aspecten van je maaltijd. Geur, kleur, textuur, smaak; het is allemaal belangrijk.
  3. Leg steeds je bestek neer tussen twee happen. Hierdoor eet je langzamer en heb je meer aandacht voor de hap waarop je aan het kauwen bent.
  4. Neem af en toe eens gewoon waar je zin in hebt. Je moet niet altijd gezond en perfect eten. Je mag gerust eens genieten van een stuk chocolade of een stuk cake.
  5. Start bewust met de maaltijd. Zet de tv uit, leg de krant weg en ga bewust aan tafel zitten. Zo voorkom je dat je tijdens het eten afgeleid bent.
  6. Kleine hapjes en goed kauwen. Enkel je tong proeft je eten, dus grote happen zorgen niet voor meer smaak. Goed kauwen zorgt ervoor dat alle smaken goed vrijkomen en dat de voedingsstoffen in je eten beter opgenomen worden.
  7. Ook de voorbereiding telt. Als je hard aan je maaltijd hebt gewerkt, dan ga je er automatisch meer van genieten.
  8. Deel je maaltijd. Vraag je tafelgenoten wat ze allemaal proeven.
  9. Kies voor het beste. Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Kwaliteitsvolle voeding brengt meer smaken met zich mee.
  10. Vraag je eens af waar je eten vandaan komt. Hierdoor ga je extra stilstaan bij hetgeen je in je mond stopt.
  11. Eet alleen wanneer je zit. Al staand of al wandelend is het moeilijker om te proeven wat je eet.
  12. Eet enkel als je honger hebt maar ga jezelf niet uithongeren.
  13. Stop wanneer je verzadigd bent. Probeer te voorkomen dat je jezelf overeet. Check geregeld tijdens de maaltijd hoe vol je bent.
  14. Varieer je voeding, test nieuwe smaken uit.
  15. Heb aandacht voor de nasmaak. Je kan je eten vaak nog een hele tijd proeven. Dit maakt ook deel uit van je maaltijd!

 

Zo, nu heb je de tools in handen om mindful te gaan eten. 

Heel veel succes en onthoud dat ik klaar sta om je te helpen!

Liefs, Bettina

P.s. Wil je meer leren over hoe je stressvrij wordt zodat je beter presteert op je werk en je de beste versie van jezelf wordt?

 

 

Wanneer je dit artikel nuttig en kostbaar vindt wil je deze dan delen zodat we andere mensen ook kunnen helpen.

Geef  hieronder je reactie of stel je vraag.

 

Download GRATIS E-BOOK

“Stressvrij door het leven”

 

Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Ralph

Door

Ralph

op 9 October 2018

Dankjewel voor dit duidelijke artikel. Wat een goede tips heb jij geplaatst. Deze ga ik vandaag direct gebruiken. Thanks!

Bettina Kegels

Door

Bettina Kegels

op 9 October 2018

Hartelijk dank Ralph

Danny

Door

Danny

op 9 October 2018

Bedankt voor de tips! Ik merk dat ik daardoor ook echt veel meer van mijn eten geniet :) groetjes Danny

Danielle

Door

Danielle

op 9 October 2018

Bedankt voor de tips Bettina! Ik pas dit al een tijdje toe en heb gemerkt dat ik er beter door ga kauwen en dat dat fijner voelt voor mijn maag. Minder maagproblemen dus! Veel succes!

Bettina Kegels

Door

Bettina Kegels

op 9 October 2018

Hartelijk dank Danielle om dit te delen :-)))

Marina Morks

Door

Marina Morks

op 10 October 2018

Hey Bettina, Super tips! Wij nemen al wel de tijd om te eten. Altijd allemaal aan tafel, zonder tv of andere afleidende dingen eromheen. Maar genieten van het eten.. We bespreken vaak de dag en dat soort dingen. De volgende maaltijd gaat er, na deze tips, anders uitzien. We gaan nu eens echt zitten om te eten! Bedankt!!

Robin

Door

Robin

op 10 October 2018

Super tips! Echt eye openers. Ik wist eigelijk niet echt hoe ik at... Nu wel. Vooral rustig en goed kauwen helpt nu enorm tegen het honger gevoel wat ik altijd bleef houden. dank.

Elke

Door

Elke

op 11 October 2018

Goeie tips, Bettina! Doordat ik veganistisch eet ben ik al bewuster bezig met wat ik eet en ik geniet ook enorm van de kleuren en zo. Ik kreeg, al als kind, altijd te horen dat ik veel te traag at, altijd laatst klaar, maar dat is blijkbaar dan toch niet zo'n slechte gewoonte ;-)

Marina

Door

Marina

op 16 October 2018

Prachtige tips, goed om toe te passen!

Lizet

Door

Lizet

op 17 October 2018

Mindful eten... Supermooi tips zijn dit! Dank je wel... Ik ga een aantal tips nog verder in mijn leven integreren!

Reactie plaatsen

Cookie erbij?