De beste tips tegen een winterdip.
De beste tips tegen een winterdip.

De beste tips tegen een winterdip.

De beste tips om de donkere winterdagen door te komen

Wanneer het weer kouder wordt, de dagen korter en de bomen kaler, krijgen velen onder ons last van wat we het ‘winterdipje’ noemen. We gaan ons lustelozer voelen, geraken ’s ochtends niet uit ons bed en ons humeur daalt even hard als de temperaturen.

De voornaamste oorzaak is het gebrek aan zonlicht. Zonlicht heeft effect op onze ‘biologische klok’, die op zijn beurt de activiteit van onze hersenen en onze hormoonproductie regelt. Gevolg is een bijna depressief gevoel dat pas verbetert wanneer de dagen weer langer worden.

Gelukkig kan je verschillende acties ondernemen om deze winterdip tegen te gaan.

Hieronder enkele tips en tricks om de donkere winterdagen met een goed humeur te overleven.

1) Donker buiten, licht binnen

Licht ligt aan de basis van het probleem; het tekort eraan haalt je humeur naar beneden.

Zorg er dus voor dat je alle licht binnen krijgt dat je binnen kan krijgen: open de gordijnen en jaloezieën, ga naar buiten op een zonnige dag en zet je dicht bij het raam in plaats van in een donkere hoek van je living.

Je kan eventueel ook gebruik maken van een daglichtlamp. Let hierbij wel op dat je deze niet te laat in de dag gebruikt. Voor de meeste mensen helpt een daglichtlamp optimaal voor 10u ’s morgens.

Dagelijks 30 tot 60 minuten in de buurt van een dergelijke lamp werken of zitten helpt je biologische klokt en herstelt bovendien de productie van serotonine, je gelukshormoon.

Je kan ook je interieur ‘verlichten’.

Koop kleurrijke decoratie of kantoormaterialen, hang kunst op of verander de achtergrond van je computer in dat van een zonnig landschap. Deze ogenschijnlijk kleine dingen verbeteren dagelijks je stemming.

2) Zon, zon, zon

De zon is veruit de belangrijkste factor wat betreft de winterdip, meer specifiek, de afwezigheid van de zon vormt het probleem. Anders dan in de zomer staan we nu voor zonsopgang op, in het donker. Dit maakt het moeilijker om uit je bed te komen.

Om dit effect tegen te gaan kan je een wekker gebruiken die de zonsopgang simuleert. Het is een lamp die geleidelijk aan gaat, een kunstmatige imitatie van een zonsopgang.

Als je de mogelijkheid hebt, kan je ook een zonvakantie boeken. Hoe donkerder het hier in het noorden wordt, hoe zonniger in het zuiden.

Neem de tijd om tijdens je vakantie de zon op te slorpen en weer helemaal op te laden.

 3) Slim eten

Het eten van veel groenten en fruit helpt tegen spanning, mentale verstoringen en algemene depressie. Sommige voedingsmiddelen kunnen echt actief helpen om je stemming te verbeteren. Donkere chocolade is hier een heel gekend voorbeeld van.

Helemaal gezond is het eten van (lokale) seizoensproducten. Voor de herfst zijn dit voornamelijk appelen, peren, koolsoorten en pompoenen.

In de winter spreken we voornamelijk over andere koolsoorten en heel wat wortelgroenten. Ook pompoenen blijven doorheen de winter in seizoen.

Verder kan het ook helpen om verwarmende specerijen te gebruiken in je eten.

Denk hierbij aan cayennepeper, gember, kurkuma en knoflook. Deze specerijen hebben als bijwerking dat ze de spijsvertering verbeteren en je immuunsysteem een boost geven.

4) Vitamine D en Omega 3

Vitamine D wordt door je lichaam aangemaakt onder invloed van zonlicht. Vanwege de korter wordende dagen hebben veel mensen in de winter te kampen met een vitamine D tekort.

Aangezien dit vitamine invloed heeft op je humeur, kan een tekort ervan leiden tot lusteloosheid en depressie. Je kan de hoeveelheid vitamine D in je lichaam aanvullen door voedingssupplementen te nemen of door veel voedingsstoffen te eten die dit vitamine bevatten, zoals vette vis en paddenstoelen.

Ook Omega 3 heeft een positief effect op je stemming. Het kan dus aangewezen zijn wat extra Omega 3 in te nemen tijdens de winter. Je vindt deze voedingsstof onder andere terug in vette vis, walnoten, groene bladgroenten, lijnzaad(olie) en chiazaden.

 5) Meditatie

De donkere winterdagen veroorzaken, naast lusteloosheid, ook vaak spanningen en een neerslachtig gevoel.

Meditatie, evenals mindfullness, kunnen je hier bij helpen. Elke dag mediteren, al is het maar voor enkele minuten, helpt om je geest te ordenen en weer tot rust te komen. Je kan dit zelf doen, of in je omgeving op zoek gaan naar meditatiegroep.

Als je graag thuis mediteert, dan kan het leuk zijn hiervoor je eigen hoekje in te richten. Kies een plek waar je je dagelijks zal installeren, en fleur het op met kaarsjes, foto’s, dingen waar goede herinneringen aan gekoppeld zijn, enz.

6) Sport en beweeg

Je zal het wel vaker gehoord hebben: van sporten word je gezond. Het is ook helemaal waar, plus je krijgt meer energie, hebt een betere weerstand en bent beter bestand tegen stress. Geregeld sporten heeft dus alleen maar voordelen.

Het hoeft daarom niet steeds een inspannende workout te zijn, ook een wandeling is beweging.

Bovendien kom je zo ook buiten, waardoor je wat zonlicht kan verzamelen. Het hoeft ook niet steeds een sport te zijn, zo zorgt ook klussen in het huis voor aardig wat beweging. Schilderen, timmeren, de zolder opruimen, herorganiseren, het vraagt allemaal een inspanning.

 7) Besteed je vrije tijd goed

Wist je dat muziek je stemming danig kan beïnvloeden? Als je je wat down voelt kan je jezelf dus helpen door opwekkende muziek op te zetten. Zowel op korte als op lange termijn zal je dit een beter gevoel geven.

Creatief bezig zijn heeft eveneens een positieve invloed. Jezelf vanuit niets iets zien creëren brengt rust. Het is in ieder geval beter dan uren voor de tv hangen. Zoek dus iets wat je graag doet. Je kan leren breien, je kan verhalen of poëzie schrijven, eindeloos schilderen of starten met beeldhouwkunst. Wat je maar wil.

Vergeet zeker niet jezelf af en toe eens te verwennen. Vaak zijn al onze verplichtingen overweldigend, en het winterdipje kan dit gevoel alleen maar versterken. Neem eens de tijd om die film te zien die je al zo lang wil zien, of om dat boek te lezen dat al een maand op de kast ligt. Ga een dagje naar de sauna, plan een filmavond in of bezoek met je vrienden een kerstmarkt.

Tot slot

Het ons allemaal bekende winterdipje wordt veroorzaakt door een vermindering aan zonlicht. Dit maakt ons moe en lusteloos, plus het geeft ons een slecht humeur. Hopelijk kan je met bovenstaande tips alsnog met een glimlach de donkere dagen doorkomen.Veel succes !

 

 

 

Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Reactie plaatsen

Cookie erbij?