Een heldere geest door je lichaam te ontzuren?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Een heldere geest door je lichaam te ontzuren?

In dit artikel geef ik jullie meer info over ons zuur-base evenwicht.

De verzuring van de weefsels ligt aan de basis van veel degeneratieziekten. Het grootste deel van onze dagelijkse voeding is zuurvormend, wat betekent dat er een zuuroverschot in het lichaam achterblijft.

Na een overdaad aan vlees, vis, boter, margarine, harde kazen, eieren, granen, suikers, brood, bloem, noten, melkproducten, dierlijke vetten en alcohol zullen de weefsels in het lichaam verzuren.
Fruit, groenten, aardappelen in de schil en kastanjes zijn basenvormend en moeten proberen tegenwicht te vormen met de zuurvormende voedingsmiddelen.

De theorie van het zuur-base-evenwicht dateert reeds van 1913. Zovele jaren later zijn de meeste mensen daar nog altijd niet van op de hoogte. Ons lichaam kan – tot op zekere hoogte – zichzelf herstellen. Maar deze zelfherstellende functies hebben hun grenzen, zeker als we telkens opnieuw de verkeerde voeding eten.

De ideale verhouding is vier keer meer basenvormende dan zuurvormende voeding eten.

Elke dag opnieuw moeten we hier voldoende aandacht aan besteden. Klachten zoals reuma, jicht, huidproblemen, botontkalking en grotere vatbaarheid voor infectieziekten zijn gevolgen van verzuring.

water drinken

In het beginstadium van verzuring ademen we sneller, urineren opvallend meer, krijgen last van diarree of verstopping. We worden sneller moe, recupereren trager en krijgen last van kouwelijkheid. Vermoeidheid en een grotere pijngevoeligheid zijn de eerste tekenen die er ons opmerkzaam op maken dat er iets misloopt met ons lichaam.
Wij geraken dan stilaan in een chronische verzuringsfase omdat het bindweefsel en de lever de overlast niet meer aan kunnen.

Zelfvergiftiging ontstaat wanneer er meer zure eindproducten van de stofwisseling overblijven dan dat er afgevoerd kunnen worden. Dit is het startsein voor allerlei ziekten en kwalen.

De meest zuurvormende levensmiddelen zoals koffie, zwarte thee, vlees, vetten in het algemeen, witbrood, kaas en eieren eet je dus best met mate. Zuur- en basenoverschotten kunnen elkaar neutraliseren als ze tenminste in evenwicht zijn.

Een zuuroverschot is zeer nadelig voor ons lichaam, een basenoverwicht kan veel minder kwaad.

Bij verzuring wordt een soort van ‘noodbasen’ opgeëist uit onze eigen weefsels: tanden, botten, huid en haren. Mineralen als magnesium, ijzer, zink en calcium worden geroofd, wat kan leiden tot mineralentekort. Daardoor steken weer allerlei ziekten de kop op.

 

Omdat deze mineralen noodzakelijk zijn bij de enzymenaanmaak, gaat de enzymenproductie sterk achteruit als we te veel zuurvormend voedsel eten. Deze overtollige zuren slaan neer met mineralen, waardoor vele mineralen verloren gaan. Deze neerslag van onoplosbare zouten vormt galstenen, nierstenen, verhardingen in organen en kan de afvoerwegen verstoppen.

Ook in de gewrichten ontstaan door verzuring verkalkingen. De weerstand in alle organen verzwakt, waardoor het aantal ontstekingen en infecties toeneemt. Er kunnen dan chronische vermoeidheidsverschijnselen optreden. De organen krijgen onvoldoende zuurstof, met mogelijk als gevolg hersenbloedingen en hartinfarcten.

DE BESTE ONTZURINGSTIPS

1. Drink 1,5 à 2 liter water per dag. Een groot deel hiervan kan vervangen worden door kruidenthee en andere gezonde dranken en soep. Water zorgt ervoor dat de afvalstoffen afgevoerd worden naar de nieren en via de urine uitgescheiden worden.

2. Eet voldoende basenvormend voedsel: dit helpt het overtollige zuur en zuurvormend voedsel te neutraliseren zonder het buffersysteem in het lichaam te belasten. Eet daarom 7 tot 10 porties groenten per dag.

3. Beweeg regelmatig: bij het bewegen adem je dieper met de buik en verbrand je meer zuren. Probeer minsten driemaal per week extra beweging te nemen om het zuurstofverbruik te verhogen.

4. Doe regelmatig ontspanningsoefeningen of andere ontspannende bezigheden en probeer je minder druk te maken over dingen waar je toch niets aan kunt veranderen.

5. Zorg voor voldoende slaap: ’s nachts worden de zuren die tijdens de dag werden aangemaakt en in het bindweefsel opgestapeld, terug afgegeven en via de nieren in de urine geëlimineerd. Je kunt zelf je ochtendurine controleren, deze hoort een pH van ongeveer 7,1 te hebben. Daarna daalt de zuurtegraad in de loop van de dag, om rond 17 uur een waarde van 7,4 te bereiken. Als de pH waarde van je urine lager is, dan heb je last van een zuuroverschot.

6. Als je iemand bent die slecht in staat is zuren te metaboliseren (in de stofwisseling om te zetten), moet je die totaal vermijden of je drastisch te beperken. Beperk dan zuurvormend voedsel zo veel mogelijk.

7. Zorg voor een mineraalrijke voeding: bananen, druiven, aardappelen in de schil, meloenen, pompoenen, peren, groene groenten, gekiemde zaden, zaadscheuten, zeewieren. Een extra-mineraalcomplex zal zeker voor de slechte bufferaars een noodzaak zijn.

Ik hoop dat ik jullie wat meer wegwijs hebt kunnen maken in verband met verzuring van ons lichaam.

Wie denkt dat zijn lichaam verzuurd is, laat hieronder een reactie misschien kunnen we jullie helpen.

http://Alka

Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Reactie plaatsen

Cookie erbij?