Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen verbeteren?
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 november 2018 

Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen verbeteren?

Wat is zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is jezelf de vrijheid geven om fouten te maken, zonder dat je daar bij denkt dat de wereld vergaat of dat je een waardeloos persoon bent.

Het is een karaktereigenschap die zich doorheen je leven ontwikkelt. 

Vooral de kindertijd is hierbij belangrijk.

Iemand met zelfvertrouwen heeft innerlijke zekerheid. Ze accepteren zichzelf zoals ze zijn.

Ze durven te tonen wie ze echt zijn.

 

IK BEN WIE IK BEN

Wat kan je zelfvertrouwen negatief beïnvloeden?

Verscheidene zaken kunnen een negatieve impact hebben op je zelfvertrouwen:

  • Een kindertijd waarbij je erg beschermd werd is vaak een oorzaak voor een gebrek aan zelfvertrouwen.
  • Perfectionisme kan het leerproces in de weg staan. Je legt je niet neer bij je fouten en denkt vaak dat je niet goed genoeg bent.
  • Een verschillend beeld tussen wie je bent, en wie je wil zijn. Dit kan een gevoel van onvrede veroorzaken.
  • Ook een laag gevoel van eigenwaarde haalt het zelfvertrouwen naar beneden.

Zijn er herkenbare symptomen voor een laag zelfvertrouwen?

Een laag zelfvertrouwen zal zich bij ieder persoon anders uiten.

Toch zijn er een paar gebruikelijke symptomen:

  • Angstig gedrag: Mensen met weinig zelfvertrouwen zullen, bij b.v. een test, hopen dat ze niet falen, terwijl iemand met veel zelfvertrouwen zal hopen dat ze een goed resultaat behalen.
  • Spiegelend gedrag: Een persoon vol zelfvertrouwen zal steeds zichzelf zijn. Iemand met een laag zelfvertrouwen zal zich aanpassen aan de situatie, aan de mensen om zich heen.
  • Weigering om zich uit hun comfortzone te bewegen. Dit heeft vaak te maken met onzekerheid en angst voor het onbekende.

 

Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

Hieronder al enkele zaken die je in je dagdagelijkse leven kan toepassen:

  • Let op je lichaamshouding. Glimlach naar de mensen, hou je hoofd omhoog en wandel met een verende tref. Geef de mensen een stevige hand. Fake it until you make it. Het klinkt bizar, maar het werkt.
  • Gesprekstechnieken. Mensen luisteren beter indien je goede gesprekstechnieken hebt. Kijk de mensen aan als je praat, praat rustig en duidelijk, luister aandachtig en blijf vriendelijk.
  • Lichamelijke gezondheid. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Een onderhouden lichaam geeft een geluksgevoel, wat op zijn beurt je zelfvertrouwen verhoogt.
  • Spendeer aandacht aan je uiterlijk. Het is heel simpel: hoe aantrekkelijker jij jezelf voelt, hoe groter je zelfvertrouwen.

Welke conclusie kunnen we trekken?

Zelfvertrouwen is een vaardigheid waar je aan kan werken.

Het zorgt er voor dat je vooruit gaat in het leven en dat het leven gemakkelijker lijkt.

Een hoog zelfvertrouwen komt voort uit een hoog gevoel van eigenwaarde, en leidt tot een gezonde dosis assertiviteit.

Een laag zelfvertrouwen kan zich op verschillende manieren uiten, en wordt door verscheidene elementen beïnvloed. Het hindert vooruitgang in je leven.

Heb je last van een laag zelfvertrouwen, zoek een goede coach.

Veel Succes

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp :-))

BE HAPPY

Bettina Kegels | Mindful Academy
Ik ben een professionele life-coach en mindfulness trainster, gespecialiseerd in bewustwording en transformatie..

Sinds 2010 heb ik meer dan 10o mensen geholpen met het vinden van meer innerlijke rust, minder pieker gedachten, betere relaties en meer geluk in hun leven.

 

 

 

Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Reactie plaatsen

Cookie erbij?