Hoe mindfulness je kind kan helpen.
Hoe mindfulness je kind kan helpen.
15 december 2018 

Hoe mindfulness je kind kan helpen.

 Hoe mindfulness je kind kan helpen.

Waarom mindfulness voor kinderen?

Mindfulness hoor je overal terugkomen als DE oplossing voor stress en vermoeidheid. Misschien vraag je je daardoor wel af waarom dit ook nuttig kan zijn voor kinderen?

Ook kinderen krijgen met stress te maken. De prestatie-eisen op school worden steeds hoger, het levenstempo wordt steeds sneller, en bovendien zijn ze volop aan het (op)groeien, wat op zichzelf aardig wat onzekerheden met zich meebrengt.

Stress bij kinderen uit zich vaak door middel van concentratieproblemen, (faal)angst, boosheid, rusteloosheid, slapeloosheid, ruzie maken, enzovoort. Op zich niet zo verschillend als bij volwassenen dus.

Je kinderen mindfulness leren kan hen helpen beter om te gaan met hun negatieve gedachten en rusteloze gevoelens. Het kan eveneens je communicatie met je kinderen verbeteren.

Waar kan het bij helpen?

Mindfulness is aandachtstraining. Leven in het hier en nu. Bovendien helpt het om jezelf te accepteren zoals je bent.

Door je kind mindfulness te leren, zorgt je ervoor dat ze volgende vaardigheden goed onder de knie krijgen:

1 Observatie van het zelf. Je kind leert bewust te zijn van de eigen ervaringen. Is dit leuk? Of net niet? Zo leert je kind grenzen stellen.

2 Benoemen. Naast weten hoe ze zich voelen, kan de bijbehorende communicatie ook woorden aanreiken waarmee de gevoelens besproken kunnen worden.

3 Aandachtig handelen. Dit helpt bij het concentreren. Je kind leert zich volledig op een taak te richten.

4 Niet-oordelen. Lukt iets niet? Dan wil dat niet meteen zeggen dat je een mislukking bent. Dit is een heel belangrijke les voor elk kind, en eentje die zeer sterk naar voren komt bij mindfulness.

5 Niet-reageren. Zelfbeheersing is eveneens een belangrijke vaardigheid. Het staat je toe om bewust ergens al dan niet op te reageren, in plaats van te vertrouwen op je automatische piloot.

Mindfulness helpt dus bij heel wat klachten omtrent stemmingswisselingen, aandachts- en concentratieproblemen, gedragsproblemen, impulsiviteit, … Onderzoek in Nederland heeft bovendien aangetoond dat mindfulness goed helpt bij kinderen en jongeren met ADHD. Verder onderzoek stelt de vraag of er ook een positieve invloed is bij kinderen en jongeren met autisme.

Hoe start je met mindfulness voor kinderen?

Zoals je kan lezen heeft mindfulness bij kinderen alleen maar voordelen. Maar hoe begin je hier nu mee? Zeker bij kinderen – die je niet kan vragen op een kussen te gaan zitten en stil te zijn – is dit vaak een uitdaging.

Gelukkig zijn hier reeds enkele boeken over geschreven, vaak gepaard met een cd vol oefeningen. Ook op het internet (denk bv. aan YouTube) is al heel wat informatie terug te vinden.

Graag toch een wat meer professionele begeleiding? Dan zijn er ook opleidingen en trainingen te vinden. Voor volwassenen is dit aanbod bijna eindeloos, voor kinderen is het wat harder zoeken. Toch, ze bestaan, en ze zijn zeker de moeite waard. Ik raad je wel aan de kwalificaties van de lesgever na te gaan aangezien iedereen een mindfulness training mag aanbieden.

Ben je aan de slag? Goed! Het is aangewezen om je mindfulness oefeningen steeds op hetzelfde tijdstip uit te voeren. Hierdoor voorkom je dat je kind het als een straf gaat bekijken. Bovendien geeft het structuur en dat geeft rust.

Ik wens je alvast veel succes!

 

Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Reactie plaatsen

Cookie erbij?