Is mindfulness een therapie?
16 november 2018 

Is mindfulness een therapie?

Mindfulness: je hebt er waarschijnlijk wel al eens van gehoord. De laatste tijd wordt het steeds populairder. Dat is natuurlijk geen wonder, want steeds meer mensen hebben last van een burn-out of stress. In onze drukke maatschappij wordt er dan ook veel van ons verwacht. Het continu moeten presteren eist zijn tol.

 

Ik krijg vaak de vraag of mindfulness wel echt hulp kan bieden bij het genezen van bijvoorbeeld depressies, angst of stress. Voor ik overga tot het antwoord op deze vraag, moet je natuurlijk de betekenis van het woord kennen. In dit artikel leer ik je alles over mindfulness en wat de voor-en nadelen ervan zijn.

 

Betekenis van het woord

Mindfulness kent haar oorsprong in het Boeddhisme. Boeddhisten gebruiken al duizenden jaren verschillende technieken die ook in mindfulness gebruikt worden. Denk hierbij maar aan meditatie en yoga.

 

Mindfulness betekent dat je aandachtig bent voor hetgeen wat er in het hier en nu met je gebeurt. Dit gaat over gevoelens, gedachten en sensaties. Je hebt er aandacht voor en oordeelt niet. Het laat je toe meer te genieten van de kleine dingen en het leert je omgaan met stress, piekeren en andere problemen. Daarnaast leer jij de dingen die er zijn te accepteren!

 

In onze drukke maatschappij zijn we steeds bezig met het plannen, waardoor we niet stilstaan bij het nu. Daardoor bouwen we stress op wat voor lichamelijke klachten zorgt. Via mindfulness leer je via training en oefening aandachtig te zijn om zo beter om te gaan met stress en andere problemen!

 

De automatische piloot

Mindfulness is sterk verbonden met ‘de automatische piloot’. Ken je het gevoel dat je ergens naartoe loopt maar niet meer weet wat je van plan was? Fysiek ben je aanwezig, maar je gedachten lijken ver weg te zijn. Dat noemen we ‘leven op automatische piloot’.

Alles gebeurt automatisch en je lijkt je niet meer bewust te zijn van je gedachten. Daartegenover staat het leven in het nu, en dat is nu net wat je bij mindfulness leert. Je leert er terug genieten van die kleine dingen.

 

Is mindfulness een therapie?

Hier komen we bij het misleidende stuk van het verhaal. Mindfulness is eigenlijk geen therapie. Bij therapie worden bepaalde problemen opgelost door oplossingen aan te bieden. Dit is bij mindfulness niet het geval. Het vervangt dus geen therapie of medische behandeling. Bij mindfulness leer je de kunst van het aandachtig zijn.

 

Het probleem is dat veel mensen denken dat mindfulness wel een therapie is en dat ze hierdoor bepaalde verwachtingen hebben. Na een training zijn die verwachtingen niet ingelost en dat vormt dan ook het grootste probleem! Mindfulness kan wel helpen bij klachten, maar het is geen therapie.

 

Wat je moet onthouden: mindfulness is geen therapie maar kan wel veel voordelen hebben voor jezelf, hier ga ik nu verder op in.

 

Enkele voordelen op een rijtje

  • Je leert terug genieten van de kleine dingen;
  • Je kan beter om met stress en andere klachten;
  • Via training leer je omgaan met negatieve gedachten en emoties;
  • Je leer innerlijke rust op te bouwen;
  • Het is een gemakkelijke methode.

 

Dit alles zorgt voor meer innerlijke vrijheid!

 

Hoe werkt mindfulness?

Nu heb je waarschijnlijk de vraag: hoe werkt dit dan net? Een simpel antwoord: je moet oefenen, oefenen en nog is oefenen.

 

Via verschillende oefeningen train je je aandacht en ook de kwaliteit van die aandacht. Hierbij gaat het om verschillende oefeningen zoals meditatie, yoga en ademfocus. Zo kan je bijvoorbeeld aan aandachtstraining doen. Hierbij wordt op één punt geconcentreerd. Je doet oefeningen waarbij de aandacht op 1 ding gericht wordt, dit kan de ademhaling of een bepaalde lichaamszone zijn. Zo wordt je je bewust van jouw innerlijke rust.

 

Begeleiding

Mindfulness vraagt de nodige begeleiding. In de Feel Good Academy helpen experts je met de volledige begeleiding. Je kan er terecht met al je vragen en krijgt er verschillende tips. Want aandachtiger leven en terug genieten van de kleine dingen, dat doe je niet alleen. Voor alle vragen rond mindfulness kan je me altijd contacteren.

 

Conclusie

Mindfulness helpt bij stress. Als je meer specifieke klachten hebt, dan breng je toch best even een bezoekje aan je homeopaat. Toch heeft mindfulness veel voordelen bij stress, burn-out, piekeren en andere klachten.

Veel mensen leven op de automatische piloot en staan niet stil bij hun gedachten. Bij mindfulness leren we de kleinste dingen (ook vaak de mooiste dingen) terug te appreciëren!

Hebben jullie ooit al een training mindfulness gevolgd? Laat het me zeker weten!

Veel leesplezier!

BE HAPPY

Bettina en het Mindful Team

Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Reactie plaatsen

Cookie erbij?