Mindfulness een plotselinge rage???
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 november 2018 

Mindfulness een plotselinge rage???

Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde aandachtstraining die zeer doeltreffend is  voor het bestrijden van o.a. innerlijke onrust, angsten, stress, piekeren, depressie, burn-out en pijn enz.

Duizenden mensen hebben deze training met succes gevolgd en de kwaliteit van hun leven verhoogd.

Inhoudsopgave

1. Wat is Mindfulness?
2. Hoe is Mindfulness ontstaan?
3. Hoe werkt Mindfulness.
4. Wat mag je verwachten?
5. Werkwijze
6. Doelgroep om Mindfulness te beoefenen
7. Tips om Mindful te leven.
8.Waarvoor helpt mindfulness?

 

1.Wat is Mindfulness

Je hebt er waarschijnlijk wel al eens van gehoord. De laatste tijd wordt het steeds populairder. Dat is natuurlijk geen wonder, want steeds meer mensen hebben last van een burn-out of stress.

In onze drukke maatschappij wordt er dan ook veel van ons verwacht. Het continu moeten presteren eist zijn tol.

Ik krijg vaak de vraag of mindfulness wel echt hulp kan bieden bij het genezen van bijvoorbeeld depressiesangst of stress.

Voor ik overga tot het antwoord op deze vraag, moet je natuurlijk de betekenis van het woord kennen.

In dit artikel leer ik je alles over mindfulness en wat de voor-en nadelen ervan zijn.

Mindfulness wordt ook aandachtgerichte training genoemd en maakt gebruik van meditatietechnieken die meer dan 2500 jaar oud zijn.  Het is een wetenschappelijk onderbouwde  training  in 8 weken, die zeer doeltreffend is  voor het bestrijden van o.a. innerlijke onrust, angsten, stress, piekeren, depressie, burn-out, pijn enz.

De kern van Mindfulness is dat we ons vaak laten meeslepen door gedachten en gevoelens die te maken hebben met het verleden, de toekomst of wat er in het heden anders zou moeten zijn. Daardoor verliezen we de aandacht voor het huidige moment, het nu.

We beleven onze directe omgeving minder intens omdat we in gedachten steeds ergens anders zijn.

Als het ons lukt om in het hier-en-nu te blijven beleven we het leven veel intenser. We zijn ons bewust van het “ware leven” en beseffen dat we niet vanzelfsprekend hoeven mee te gaan in de oneindige drama van onze problemen.

2. Hoe is Mindfulness ontstaan?

Mindfulness kent haar oorsprong in het Boeddhisme. Boeddhisten gebruiken al duizenden jaren verschillende technieken die ook in mindfulness gebruikt worden. Denk hierbij maar aan meditatie en yoga.

Jon Kabat-Zinn was hoogleraar aan het gezondheidscentrum van de universiteit van Worcester in Amerika.
Hij richtte in de jaren zeventig de Stress Reduction Clinic op en ontwikkelde een unieke techniek om stress en stressgerelateerde aandoeningen te behandelen.

Kabat-Zinn noemde zijn behandelprogramma Mindfulness Based Stress Reduction. In zijn kliniek werden onder meer mensen met hoofdpijn, hoge bloeddruk, angst-paniekstoornissen enz behandeld.

Het onderzoek naar de effectiviteit van nieuwe behandelprogramma’s is altijd een langdurig proces. Rond 1993 kon echter worden aangetoond dat de methode van Jon Kabat-Zinn in ieder geval werkzaam was. Daarnaast bleken patiënten een beter zelfbeeld te ontwikkelen en positiever te worden.

Mindfulness betekent dat je aandachtig bent voor hetgeen wat er in het hier en nu met je gebeurt. Dit gaat over gevoelensgedachten en sensaties. Je hebt er aandacht voor en oordeelt niet. Het laat je toe meer te genieten van de kleine dingen en het leert je omgaan met stress, piekeren en andere problemen. Daarnaast leer jij de dingen die er zijn te accepteren!

In onze drukke maatschappij zijn we steeds bezig met het plannen, waardoor we niet stilstaan bij het nu. Daardoor bouwen we stress op wat voor lichamelijke klachten zorgt. Via mindfulness leer je via training en oefening aandachtig te zijn om zo beter om te gaan met stress en andere problemen!

3. Hoe werkt Mindfulness

Een bewuste, open en vriendelijke aandacht die vrij is van veroordelingen noemen we Mindfulness. Dit is de kern van aandachtsgerichte therapie. Mindfulness is nooit afhankelijk van wat er in de het leven van de client gebeurt. 

Het is enkel een houding die de client te allen tijde kan aannemen. In feite heb je niets nodig om mindful in het leven te staan. Het is een natuurlijke houding die we kunnen aannemen als we niet bezig zijn met problemen. Mensen die mindful zijn, zijn volledig in het hier-en-nu.

4. Wat mag je verwachten.

– vermindert stress
– stopt piekeren
– helpt bij angsten
– werkt preventief tegen depressie
– vergroot je zelfvertrouwen
– voorkomt een burn-out
– verbetert je slaapkwaliteit
– vermindert fysieke pijnen
– leert je omgaan met emoties

5. Werkwijze

De mindfulness training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten. Elke sessie duurt ongeveer 2,5 uur. Gedurende deze 8 weken worden meditaties, theorie, ervaringsgerichte oefeningen en interactieve oefeningen afgewisseld.

Je krijgt een werkmap en toegang tot een aantal audiofragmenten die je kan gebruiken om thuis verder te oefenen.

6. Doelgroep om Mindfulness te beoefenen

Deze training is voor iedereen met een open geest, die zijn leven wil verrijken door met aandacht en mildheid naar de wereld en zichzelf te leren kijken. Zo kom je tot zelfinzicht, compassie en aanvaarding en wordt je levenskwaliteit veel hoger.

Een mindfulness training kan door iedereen gevolgd worden en kan iedereen helpen. Je hebt geen voorkennis nodig, geen eerder gevolgde training; er is geen vereist diploma of een fysieke standaard.

Mindfulness is een aandacht training. Het enige dat je nodig hebt is dus je brein, iets waarover we gelukkig allemaal beschikken.

Ondanks het feit dat de mindfulness zijn oorsprong vindt in Oosterse praktijken, heeft het niets met religie of het spirituele te maken.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een spiritueel of religieus persoon hier niet welkom is. Iedereen is welkom, religieuze of spirituele geaardheid is compleet onafhankelijk van de mindfulness training. De techniek is bovendien wetenschappelijk onderbouwd. Het is dus helemaal niet ‘zweverig’, zoals vele mensen nog vrezen.

De mindfulness training is voor eenieder die graag een wijziging in zijn/haar leven wilt brengen met betrekking op stress, chronische pijn en/of gerelateerde klachten. Iedereen kan en mag een mindfulness training volgen.

 

7. Tips om Mindful te leven

Mindfulness staat bekend als een aandacht techniek om het stressniveau in het dagelijkse leven te verlagen. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode, met een basis in Aziatische meditatietechnieken, leert je om in het nu te leren en minder snel over jezelf te oordelen.

Hieronder enkele tips en tricks om mindfulness in je leven toe te passen:

Ochtendrituelen

’s Ochtends opstaan is voor velen onder ons niet het meest fijne moment van de dag. Vaak is ons enige doel op tijd op het werk geraken, al dan niet na een snelle douche. Een hectische ochtend staat vaak garant voor een hectische dag. Probeer volgende tips om je dag wat rustiger te starten:

  • Beslis hoe je de dag wilt beleven. Denk niet aan alle taken die voor je liggen, maar aan hoe je je wilt voelen doorheen de dag. Focus op rust, kalmte en een algemeen gevoel van welzijn.
  • Start de dag met een (kleine) meditatie. Zet je even neer, focus je op je ademhaling en stap met een helder hoofd de dag in. Het maakt niet uit of de mediatie 1 minuut of 1 uur duurt, als je maar even de tijd neemt.

Op het werk

Ook op het werk kan je mindfulness toepassen. Vaak wordt de werkplek als een stresserende plaats gezien. Maak je werkdag aangenamer met deze technieken:

  • Een saai moment? Aan het wachten tot de printer klaar is? Of tot de Senseo je koffie heeft gezet? Focus je even op je ademhaling. Neem een moment de tijd om je aandacht te verscherpen.
  • Glimlach naar de mensen. Door te glimlachen creëer je innerlijke rust. Je verspreidt deze energie eveneens naar de mensen om je heen. Een glimlach kan heel wat betekenen.
  • Stop met multitasking. Dit modewoordje geeft je het idee dat je efficiënt werkt en veel kan bereiken op korte tijd. Het zorgt echter voor onrust en stress, voor een hoofd dat overloopt. Doe je taken één voor één en neem een korte pauze tussen de taken in.
  • Ga op bewuste manier van de ene ruimte naar de andere. Erken dat er iets eindigt, en dat er iets nieuw begint.

Je lichaam

Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. Versterk je mindfulness met volgende tips:

  • Wees je bewust van wat je eet. Eet met volle aandacht. Gebruik al je zintuigen tijdens de maaltijd en laat je niet afleiden door je gsm, de tv of de krant.
  • Je lichaamshouding kan je stemming beïnvloeden. Power Posing is hier een goed voorbeeld van. Sta stil bij je lichaamshouding en pas deze eventueel aan. Erken eventuele spanningen in je lichaam en probeer deze los te laten.
  • Slaap is belangrijk. Vaak wordt er op slaap ingeboet omdat we dit of dat nog willen doen. Een te kort aan slaap veroorzaakt irritatie en prikkelbaarheid. Ga dus zeker op tijd naar bed.
  • Een gezonde geest in een gezond lichaam. Sport is met andere woorden ook een belangrijke factor.

Je psyche

We leven in ons hoofd. Wat we denken, hoe we denken, waar we aan denken, het heeft allemaal een invloed op hoe wij ons voelen. Gebruik deze aandachtspunten om van je hoofd een aangename plek te maken:

  • Veroordeel jezelf niet. Niemand is perfect. Accepteer jezelf en vergeef jezelf de fouten die je gemaakt hebt.
  • Kijk met een open geest naar de wereld. Wees ruimdenkend en wees niet bang voor nieuwe dingen. Uit verandering kan je leren.
  • Leef in het nu en pieker niet over de toekomst. Uiteraard mag je de toekomst wel in je achterhoofd houden, maar ga er niet over obsederen.
  • Ga eens op retraite. Zoek de rust op. Laat je inspireren.
  • Wees dankbaar met wat je hebt. Onze huidige maatschappij moedigt ons aan om steeds meer te willen hebben, van alles. Doe hier niet aan mee en sta stil bij alles wat je nu hebt. Wees blij met wat je hebt bereikt.

8.Waarvoor helpt mindfulness?

Er zijn twee verschillende soorten mindfulness training, elk met hun eigen, specifieke doelgroep:

  • MBSR, Mindfulness Based Stress Reduction. Deze training richt zich voornamelijk op patiënten met chronische, medische klachten.
  • MBCT, Mindfulness Based Cognitive Therapy. Deze training legt de focus op hoe gedachten en gevoelens onze gezondheid en stemming beïnvloeden.

Uiteraard hebben beide aanpakken heel wat overeenkomsten. Zoals eerder vermeld is mindfulness voornamelijk een aandacht training. Door je bewust te worden van het heden, het hier en nu, en door hier zonder oordeel naar te kijken, leer je beter omgaan met de wereld.

Het voornaamste doel van mindfulness training is de verhoging van stressbestendigheid. Dit heeft als bijkomend effect dat:

  • Een herval van depressie voorkomen kan worden
  • Vermoeidheid en slaapstoornissen verminderen
  • Angst- en paniekaanvallen verminderen
  • Pijn en ziekte eenvoudiger te aanvaarden zijn
  • Burn-out kan worden vermeden en/of genezen

Mindfulness training is dus voor iedereen geschikt. Het draait volledig over je bewustzijn in het hier en nu, en vraagt geen voorkennis. Het is een wetenschappelijk onderbouwde techniek met als doel het verhogen van je stressbestendigheid.

Afhankelijk van de bron van je stress zal je of MBSR, of MBCT volgen. Hoewel de technieken en doelen hetzelfde zijn, hebben deze twee trainingen een verschillende focus.

Door een versterkte focus, en door jezelf niet te veroordelen, zal je levenskwaliteit verhogen.

 

Download GRATIS E-BOOK

“Stressvrij door het leven”

 

Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Ralph

Door

Ralph

op 9 October 2018

Wauw Bettina, wat is dit een duidelijk artikel over mindfulness. Je kan zien dat je veel ervaring hebt en wat goed dat je ook zo persoonlijk bent. Ik ga dit artikel doorsturen!

Bettina Kegels

Door

Bettina Kegels

op 9 October 2018

Hartelijk dank Ralph

Danny

Door

Danny

op 9 October 2018

Ik hoorde de laatste tijd zoveel mensen positief over mindfulness, dat ik me er in wilde verdiepen en kwam zo bij dit artikel. Super interessant en ik neem volgnede week contact op om mij op te geven voor de mindfulness training. Tot dan!

Bettina Kegels

Door

Bettina Kegels

op 18 October 2018

Hartelijk dank, Danny. Het zal je leven een echte meerwaarde geven.

Marina Morks

Door

Marina Morks

op 10 October 2018

Wat een eye-opener dat mindfulness ook gewoon 'even kort tussendoor' kan. Ik heb er al vaak over gedacht om iets met mindfulness of meditatie te gaan doen maar altijd hield de gedachte dat het veel tijd moest kosten mij ervan af. Het enige moment dat ik nu mindful bezig ben is als ik bij de paarden ben, die doen dat van nature en daar kan ik niet anders dan in het hier en nu zijn. Dat is zo heerlijk!

Robin

Door

Robin

op 10 October 2018

Duidelijk artikel! Ik dacht dat Mindfulness heel iets anders was.. Je hebt het duidelijk verwoord. Ik dacht dat het eigenlijk niet voor iedereen was. Maar dat is dus wel zo. Fijn! Ik heb veel geleerd.

Bettina Kegels

Door

Bettina Kegels

op 18 October 2018

Hallo Robin, inderdaad Mindfulness is voor iedereen maar iedereen is er niet klaar voor. ;-))

Elke

Door

Elke

op 11 October 2018

Interessant artikel. Ik weet dat ik er meer mee bezig moet zijn, want als ik er mee oefen werkt het echt heel goed. Nu alleen nog de tijd ervoor nemen en het een gewoonte laten worden :-)

Bettina Kegels

Door

Bettina Kegels

op 18 October 2018

hallo Elke, stapje per stapje dan kom je er wel. :-)))

Pjotr

Door

Pjotr

op 12 October 2018

Mooi artikel, Vooral die tips over mindfull te leven spreken me aan. Allemaal 'kleine acties' die je dagelijks kan toepassen voor meer rust in je hoofd. Ik ga kijken of dit me ook gaat lukken.

Bettina Kegels

Door

Bettina Kegels

op 18 October 2018

hallo Pjotr, begin stapje per stapje, dan lukt het wel.

Lizet

Door

Lizet

op 17 October 2018

Mindfulness is zeker een superwaardevolle tool om minder stress te ervaren. Elke keer als ik mij gespannen voel, gebruik ik de oefeningen om bewust te lopen! #super

Bettina Kegels

Door

Bettina Kegels

op 18 October 2018

Super Lizet, mindfulness geeft een echte meerwaarde aan je leven.

Reactie plaatsen

Cookie erbij?