Mindfulness werkt echt bij angst.
arrow_drop_up arrow_drop_down
8 april 2019 

Mindfulness werkt echt bij angst.

Wat is Angst?

Angst is een heel natuurlijke reactie bij gevaar. Het zorgt ervoor dat je extra alert bent en het leert je te identificeren welke situaties je best uit de weg gaan.

Angst wordt problematisch wanneer je overdreven angstig gaat reageren op normale, ongevaarlijke dingen. Het kan gaan over relatief onschuldige angsten – honden, hoogtevrees, etc – of over ernstige vormen van angst waarbij de angst fungeert als een sociale fobie – paniekstoornissen, straatvrees, ptss, ocd, etc.

Wanneer je angstig wordt start dit meestal met een gevoel maar wordt het al snel een psychologische zaak. De neiging om in je hoofd te gaan zitten is erg groot bij angst. We willen in een angstige situatie immers steeds de controle behouden.

Hoe kan Mindfulness helpen?

Mindfulness kan je in de eerste plaats helpen door je te leren niet zo hard in je hoofd te gaan zitten. De bedoeling is niet om je gedachten te onderdrukken, maar om er minder aandacht aan te geven. Door je gedachten – en bijgevolg je angsten – minder aandacht te geven zullen ze minder overheersend gaan aanvoelen.

Door Mindfulness toe te passen bij angst zorg je ervoor dat je de vrijheid behoudt om te kiezen hoe je gaat reageren. Waar je eerder misschien in reflex wegliep kan je nu kiezen op een andere manier te reageren.

Mindfulness helpt bij zowel kleine als ernstige angsten. Indien je kampt met een ernstige angst zoals ocd of ptss is het wel aangeraden sessies te nemen bij een professioneel.

Tips voor Minfulness bij Angst

  • Oefen op het laten voorbijgaan van je gedachten. Mediteer.
  • Relativeer wat je denkt. Als er iets mis gaat, wat dan? Is dat werkelijk zo erg?
  • Probeer je in het nu te plaatsen en niet over de toekomst of het verleden te denken. Waarom heb je angst? Is dat op dit moment werkelijk een probleem? Of is het iets wat je kan aanpakken als het (in de toekomst) plaatsvindt.
  • Als je voor de dag gedaan hebt met je werk, ga dan niet meteen zitten denken aan alles wat je morgen nog moet doen. Dit helpt ook bij angst over het al dan niet halen van een deadline. Uiteraard moet je je einddatum in het oog houden, maar je zorgen maken over iets waar je op dat moment niets meer aan kan doen creëert alleen maar angst.
  • Blijf voelen. Angst is een onaangenaam gevoel waardoor je al snel in je gedachten wil vluchten, maar gedachten hebben de neiging om van een mug een olifant te maken. Sluit je dus nooit af van hoe je je voelt.
  • Oefen ook wanneer je niet angstig bent. Als je de gewoonte al hebt op niet-angstige momenten, dan zal je ze sneller en makkelijker kunnen toepassen wanneer je je wel angstig voelt.
Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Reactie plaatsen

Cookie erbij?