Stop stress voor eens en altijd
arrow_drop_up arrow_drop_down
15 april 2019 

Stop stress voor eens en altijd

Wat is Stress?

Stress is een gevolg van onze natuurlijk vecht- of vluchtreactie. Het doel is om je alert maken en je hersenen sneller laten werken. Waar we vroeger (heel, heel vroeger) te kampen hadden met roofdieren en natuurrampen, dienen we nu om te gaan met deadlines en een overlopende e-mail inbox.

Een kort moment aan stress kan behulpzaam zijn. Zo kan het ervoor zorgen dat je alsnog die deadline kan halen. Langdurige stress heeft echter negatieve effecten op ons lichaam. Het wordt al snel schadelijk en in extreme gevallen leidt het tot een burn-out.

Hoe kan Mindfulness helpen?

Mindfulness kan je helpen het hoofd koel te houden in een stressvolle situatie. Het helpt je om het overzicht te behouden en dat je niet paniekerig wordt. Het brengt kalmte waardoor je je focus kan behouden en je in balans blijft.

Helderheid en rust wordt door Mindfulness gerealiseerd met drie essentiële stappen: ademen, voelen en accepteren.

Tips voor Mindfulness bij Stress

Stress zorgt ervoor dat je oppervlakkig gaat ademhalen. Door bewust je ademhaling te verdiepen ga je deze reactie tegen en kan je heel wat spanning loslaten.

  • Ga je bewust op je ademhaling concentreren. Adem diep in en laat je adem vervolgens met een zucht gaan. Herhaal dit een paar keer.
  • Doe een korte body-scan. Start bij je hoofd en scan je lichaam tot aan je dikke teen. Voel al je lichaamsdelen. Je lichaam kan je helpen om je door stress veroorzaakte, paniekerige gedachten een halt toe te roepen.
  • Accepteer de spanning die zich in je lichaam bevindt. Accepteer de stress zoals ze is. Ga er niet over oordelen. Denk niet ‘wat een idioot ben ik toch dat ik me hierin opjaag’. Probeer je stress ook niet te ontkennen of weg te duwen. Ontspan je en accepteer dat je je gestresseerd voelt.

Werk er dagelijks aan

Stress is een dagelijks gegeven. Dag na dag heb je ermee te maken en stapelen de negatieve gevolgen ervan zich op. Daarom valt stress ook niet “te bestrijden”. Omgaan met stress is dan ook best iets wat je als een routine inbouwt in je leven, elke dag, zodat je de negatieve gevolgen vermijdt.

In mijn gratis e-book “Stressvrij door het leven gaan”, vind je veel meer informatie over stress: hoe het ontstaat, hoe en wanneer het negatief wordt en hoe je ermee kan omgaan. Je kan het hieronder gratis aanvragen.

 

Over de schrijver
Bettina Kegels is life- stressbegeleider en aandachtsgerichte therapeut en oprichtster van de Mindful Academy. Haar doel is om mensen minder afhankelijk te maken van andere en zo de controle over hun lichaam en geest op een natuurlijke manier in eigen handen te nemen.Zij heeft de afgelopen jaren vele mensen gemotiveerd, geïnspireerd en geadviseerd naar een positiever en gezonder leven. Wil je een gezond positief leven, is innerlijke rust van essentieel belang. Vanuit haar ervaring kan zij je exact vertellen WAT werkt.
Reactie plaatsen

Cookie erbij?